Zákonom sa má podľa Ministerstva dopravy (MD) SR zvýšiť efektivita
systému verejnej osobnej dopravy či počet cestujúcich. Cieľom je
zlepšenie koordinácie a nadväzností jednotlivých druhov dopravy
prevádzkovanej vo verejnom záujme prostredníctvom koordinačného orgánu
vo verejnej osobnej doprave, ktorým bude Národná dopravná autorita
(NADA).
Dopravná autorita má zabezpečovať plnenie reformy 2 plánu obnovy. "NADA
bude vykonávať pre objednávateľov činnosti spojené so zabezpečením
dopravnej obslužnosti územia a dopravnou integráciou územia Slovenskej
republiky, napríklad pripravovať návrhy cestovných poriadkov, tarify,
prepravných poriadkov a podobne," priblížilo ministerstvo.
Poslanci k zákonu schválili viacero pozmeňujúcich návrhov. Na základe
návrhu Miloša Svrčeka (Sme rodina) sa zriadi NADA ako samostatný a
nezávislý subjekt. Zároveň sa vytvorí schvaľovací orgán pre túto
autoritu, Rada objednávateľov, v ktorej budú zástupcovia objednávateľov
verejnej osobnej dopravy. "Všeobecný súhlas objednávateľov s návrhmi a
zásadnými rozhodnutiami NADA je nevyhnutnosťou, nakoľko ich následná
realizácia bude mať priamy vplyv na život obyvateľov, rozvoj regiónov,
miest a rozpočty samospráv," vysvetlil Svrček.
Zákon v pôvodnom znení určoval pre vyššie územné celky (VÚC) pevný a
povinný 45 % podiel financovania vopred neznámej sumy úhrady za vopred
neznámy rozsah dopravných služieb. Pozmeňujúcim návrhom Anny Zemanovej
(SaS) sa obligatórna povinnosť VÚC mení na fakultatívnu možnosť podieľať
sa na úhrade príspevku. Aj to len za predpokladu, že dopravné úkony sú
realizované na základe jeho žiadosti a v súlade s plánom dopravnej
obslužnosti.
Zemanová presadila tiež to, že povinnosť ministerstva dopravy ustanoviť
všeobecne záväzným právnym predpisom podrobnosti o náležitostiach
národného integrovaného cestovného lístka musí obsahovať aj spôsob
finančnej kompenzácie za uznávanie tohto lístka. Jeho cena alebo
poskytnutá zľava totiž môže spôsobovať dopravcom výpadok tržieb.
Zákon bude účinný od 1. januára 2024, okrem ustanovení týkajúcich sa
národného integrovaného cestovného lístka. Táto časť zákona bude účinná
od 1. januára 2025.